پانتهآ بهرام از مردم عذرخواهی کند
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۷۷۱۹۵
نشست خبری سریال «دلدادگان» با حضور عوامل این مجموعه از جمله کارگردان منوچهر هادی، تهیهکننده ایرج محمدی و همچنین بازیگرانی از جمله ملیکا شریفی نیا، سانیا سالاری، نویسنده بابک کایدان و غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج، سمیرا حسن پور و علی سخنگو امروز ـ شنبه ـ برگزار شد.
ایرج محمدی، تهیهکننده در سخنانی از مدیران سیما تشکر کرد که دست به دست هم دادند تا سریال را بسازند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او از منوچهر هادی هم تشکر کرد و گفت: کارگردانی که فیلمهایش فوق میلیاردی میفروشد و در بحث نمایش خانگی هم فوق میلیاردی میفروشد، اولین بار که سناریو را به او دادیم، موقعی که میخواستیم عقد قرارداد کنیم با دستمزدی بسیار پایین گفت من این کار را فقط و فقط برای مردم انجام میدهم. در صورتی که میتوانست با مبلغ پایین کار نسازد و به دنبال کار سینمایی برود.
او ادامه داد: این سریال ابتدا قرار بود با نام پاهای بیقرار ساخته شود و و البته با عنوان پاهای بیقرار کار را شروع کردیم اما به خاطر عشقی که به کار داشتیم، نام آن را به عنوان دلدادگان تغییر دادیم.
او درباره حاضر نشدن پانتهآ بهرام در صحنههای پایانی سریال دلدادگان، گفت: احترام ویژهای برای خانم پانتهآ بهرام قائلم اما به دلیل مسائل مالی که پیش آمد در قسمت آخر ایشان از کار خداحفظی کردند. بارها سعی کردیم وساطت کنیم و حتی به منزل او رفتیم اما راه نیامدند و در نهایت نتیجه پایانبندی ما هم به این برمیگشت که کاراکتر ایشان دستگیر میشد.
در بخش دیگری از این نشست منوچهر هادی نسبت به پخش نامنظم سریال «دلدادگان» انتقاد کرد و گفت: پخش نامنظم کار به سریال ما لطمه زد. تلویزیون در زمان پخش این سریال هر چیزی را اولویت قرار داد به جز سریال «دلدادگان». شبکه سه تلهفیلم ۱۸ سال پیش یا پخش سریال کرهای را به سریال وطنی که زحمات زیادی برای آن کشیده شد، ترجیح داد.
او ادامه داد: اگر قرار است کاری برای مخاطب انجام بدهیم که دیده شود، باید به آن احترام گذاشت.
این کارگردان در عین حال در پاسخ به پرسش ایسنا درباره دشواریهای احتمالی همکاری با تلویزیون در مقایسه با شبکه نمایش خانگی و سینما، از همکاری با تلویزیون ابراز رضایت کرد و گفت: کار با تلویزیون برای من لذتبخش بود و به لحاظ دشواری و ممیزی هیچ مشکلی نداشتم و هیچگاه اذیت نشدم.
تهیهکننده هم درباره حاشیههای این مجموعه در قسمتهای پایانی و دلایل بروز آن اظهار کرد: عوامل در مجموعه شرایط اقتصادی را تحمل کردند و هنوز بخشی از عوامل، دستمزد خود را دریافت نکردند ، برخی از دوستان علاوه بر اینکه دستمزد نگرفتند مبلغی را هم به کار تزریق کردند. تلویزیون باید از بازیگرانی مثل مهرانه مهینترابی مجسمهای با نماد صبوری بسازد و همین طور بقیه که صبوری کردند کار ۱۲ ماهه ساخته شود. خانم بهرام تنها بازیگری بودند که این واکنش را به لحاظ قراردادی داشتند که شاید حق با ایشان باشد، اما در یک مجموعه همه اعضای خانواده هستند و نباید همدیگر را رها کنند. شاید سختی ببینند اما پای خانواده میایستند. متاسفانه با نهایت احترامی که برای ایشان قائل هستیم نبود ایشان باعث شد خط پایانی قصه به شکلی دیگر تعریف شود.
تهیهکننده مجموعه «دلدادگان» درباره حاشیههای پیشآمده مبنی بر جدایی پانتهآ بهرام از پروژه و تغییر پایانبندی سریال اظهار کرد که بارها به خانه پانتهآ بهرام رفتیم که به کار بازگردد اما او بازگشت به دلدادگان را نپذیرفت.
پانتهآ بهرام از مردم عذرخواهی کندبه گزارش ایسنا، کارگردان سریال «دلدادگان» در بخشی از این نشست درباره رفتار پانتهآ بهرام و انتقادهایی که مبنی بر عدم تعهد او نسبت به مخاطبان مطرح میشود، توضیح داد: خانم پانتهآ بهرام در طول دو ماهی که با ما کار کرده است، مبالغ دریافتی را با ایشان تسویه کردیم اما ایشان تاکید داشتند که بقیه قراردادشان را نیز دریافت کنند و در واقع تسویه کامل میخواستند تا پس از آن کار را ادامه بدهند. من زمانی که در تلویزیون کار میکنم به عشق مردم و برای مردم کار میکنم و فکر میکنم بقیه هم همین نگاه را داشته باشند. زمانی که به تلویزیون و کار کردن برای مردم عشقی نداشته باشی فایدهای ندارد.
منوچهر هادی ادامه داد: من متوجه نمیشوم خانم بهرام روی چه حسابی کل پول را پیش از آنکه کار به سرانجام برسد درخواست میکند؟ پس از این حاشیههایی که مبنی بر تغییر قسمت آخر پروژه دلدادگان پیش آمد، آقای محمدی، تهیهکننده کار دو فقره چک برای ایشان هم کشید اما درخواست کردند که فقط نقد میخواهند و پس از آن در فضای مجازی مینویسند که فینال این نبوده است. ایشان تربیت شده تئاتر هستند و این نوع رفتارها را متوجه نمیشوم و حیف است این نوع رفتارها در قبال تلویزیون و مخاطبان میلیونیاش انجام شود. واقعا باید فکری برای این رفتارها بشود. با نهایت احترامی که برای پانتهآ بهرام قائل هستم، او باید به خاطر این رفتارش از مردم عذرخواهی کند. مردم از این فینال دلشکستهاند و در این مورد واقعا تلویزیون مقصر نبود. اگر اینقدر نسبت به تلویزیون بیاعتمادی وجود دارد، پس چرا با آن کار میکنند؟
از شبکه سه دیده شدن دشوار است
ایرج محمدی ـ تهیهکننده ـ در بخش دیگری از این نشست درباره حواشی قسمت آخر سریال اظهار کرد: فضای مجازی این روزها باعث شده است دقیقتر عوامل یک سریال به چالش کشیده شوند و حتی اگر نظری دارند ارائه دهند. با این حال توصیه من این است که از مرز انصاف دور نشوید و آدمها را به راحتی قضاوت نکنیم. فکر میکنم سریالی موفق است و مورد اقبال قرار میگیرد که همه قسمتهای آن دیده شود. قسمت آخر دلدادگان حاشیههایی داشت که همه میدانند. به هر حال ما در تنگنای اقتصادی قرار داشتیم و تلویزیون هم بضاعت مالی داشت و همه میدانستند که بودجه در تلویزیون دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. از طرفی ما بیش از ۴۰۰ لوکیشین و بیش از ۳۰ بازیگر اصلی داشتیم که تامین بودجه چنین کاری کار را برای ما سختتر میکرد. در این موقعیت همه عوامل با یکدیگر تعامل داشتند اما در قسمت آخر به دلیل جدایی پانتهآ بهرام با پروژه، به دلیل پرداخت نشدن تمام دستمزدش پیش از اتمام کار، پایان کار برای ما شکل دیگری رقم خورد.
ایرج محمدی سپس نسبت به شرایط سخت این سریال که زودهنگام به روی آنتن رفت از تلویزیون انتقاد کرد و گفت: ابتدا قرار بود این سریال را پاییز به روی آنتن ببریم اما مسوولان تلویزیون سریال را زودتر از موعد مشخص به روی آنتن بردند. ما نیز عدم آمادگی خود را مطرح کردیم اما این اتفاق افتاد و تلویزیون این سریال را به روی آنتن برد آن هم در شرایطی که به بازیهای فوتبال و کشتیها خوردیم. به طور کلی کنداکتور بستن در شبکه سه سیما بسیار دشوار است ولی با این حال آقای منوچهر هادی با پستهایی که میگذاشت تاکیدش بر این بود که کار دیده شود. به طور کلی نسبت به پخش نامنظم این کار انتقاد داشتیم.
از پایتخت تا دلدادگان
سمیرا حسنپور بازیگر مجموعه دلدادگان در این نشست درباره کار در تلویزیون اظهار کرد: من رسانه ملی را دوست دارم و کار کردن در تلویزیون برایم لذتبخش است. کارم را از سریال پایتخت شروع کردم. در این سریال و به طور کلی سریالهای دیگر موضوع برای من نقش مهمی داشت. زمانی که نقشم را در این مجموعه خواندم، بویژه اینکه در زمان گذشته بود، آن را پذیرفتم و به طور کلی کار در این مجموعه برایم لذتبخش بود چرا که همکاری با تلویزیون به گونهای است که نوع کارها آنقدر که در این رسانه دیده میشود، شاید در سینما و تلویزیون دیده نشود.
باید در خط تلویزیون راه رفت
ملیکا شریفی نیا از بازیگران این مجموعه نیز در سخنانی با بیان اینکه هر رسانهای چارچوب خاص خودش را دارد اظهار کرد: تلویزیون نیز چارچوبی دارد که برای همکاری با این مدیوم باید این چارچوبها را رعایت کرد. در نهایت اینکه تلویزیون را دوست دارم. زمانی که کسی برای همکاری با تلویزیون کاری را شروع میکند، باید همه جوانب آن را در نظر بگیرد و طبق چارچوب تلویزیون راه برود و رفتار کند که مشمول اتفاقات ناگوار نشود.
کاراکتر ارغوان در دلدادگان: بایدها و نبایدها در تلویزیون
سانیا سالاری، بازیگر نقش ارغوان در مجموعه دلدادگان نیز با بیان اینکه اولین کار خود را در مجموعه دلدادگان تجربه میکند، در سخنانی گفت: با توجه به اینکه حضور در این سریال اولین تجربهام بود، ویژگیها و لذتهای خود را داشت و برای من کار ارزشمندی محسوب میشد. هر رسانهای ویژگیها، بایدها و نبایدهای خودش را دارد. وقتی که قبول میکنیم در تلویزیون کار کنیم باید بایدها و نبایدها را رعایت کنیم اما به طور کلی همکاری در تلویزیون برای من لذتبخش بود.
بهشاد شریفیان از دیگر بازیگران مجموعه دلدادگان نیز با یادآوری اینکه بیست و دومین سریال خود را در تلویزیون تجربه میکند، اظهار کرد: من سالهاست در تلویزیون کار میکنم و اگر شرایطش پیش بیاید باز هم کار خواهم کرد.
مهدی محمدنژادیان یکی از نویسندگان سریال دلدادگان نیز گفت: سختی کار در تلویزیون به لحاظ راضی کردن یک ملت است آن هم در رسانه ملی و اینکه این رسانه یک رسانه خصوصی نیست و ما با یک ملت طرف هستیم و باید نگاهها و دیدگاههای مختلف را در نظر بگیریم. از کوچکترین عضو یک جامعه تا یک روحانی، همه حق اظهار نظر دارند. بنابراین راضی کردن همه کار سختی است و کار کردن در تلویزیون یک جور بندبازی است. در عین حال که همه چارچوبها را باید رعایت کنیم، باید جذابیت هم داشته باشیم. خوشحالم که توانستهایم با رضایت مخاطبان کار را به سرانجام برسانیم.
علی سخنگو از دیگر بازیگران این مجموعه نیز درباره اولین حضورش در تلویزیون که اتفاق خوبی بوده است، اظهار کرد: به همکاریام با تلویزیون ادامه میدهم و کار در این مجموعه برایم لذتبخش است. اگر هر کدام از ما چارچوبهای رسانه ملی را بشناسیم هیچ گاه به مشکل برنمیخوریم.
بازیگر جدید آوردن ریسک است
در بخش دیگری از این نشست منوچهر هادی درباره استفاده از بازیگران جدید در نقشهای اول که با ریسکهایی هم مواجه بود، اظهار کرد: رسالت ما در تلویزیون به هر حال فراتر از اینکه کار خوبی بسازیم، این است که چهرهی جدید هم به تلویزیون معرفی کنیم. کاراکتر ارغوان یکی از این شخصیتها بود که سانیا سالاری بازی درخشانی را ایفا کردند. در ارتباط با آقای سامان صفاری نیز همین اتفاق افتاد. امیدوارم شرایط به گونهای مهیا باشد که بازیگران جدید بیشتر به تلویزیون معرفی شوند. درست است که آوردن بازیگران جوان در تلویزیون ریسک است اما پذیرفتهایم و نسبت به خروجی آن راضی هستیم.
تهیهکننده دلدادگان ضمن انتقاد از تلویزیون به دلیل رها کردن بازیگرانی که خود پرورش میدهد، اظهار کرد: نسبت به رسانه ملی انتقاد دارم. تلویزیون سالهای سال بازیگران جوان را به این رسانه میآورد و با سختی آنها را آماده میکند اما حالا آنها را به بخش خصوصی داده است و آنها را رها کرده است و حتما باید نسبت به این مساله بیشتر فکر کند. در عین حال ما باید به تعهد اخلاقیمان نسبت به تلویزیون وفادار باشیم اگر در رسانه ملی بزرگ شدیم، این رسم ادب است که برای تلویزیون باز هم کار کنیم و دستمزدی که در بیرون رسانه ملی میگیریم در رسانه ملی به کمتر قانع باشیم چرا که برای مردم کار میکنیم.
بابک کایدان نویسنده مجموعه دلدادگان نیز در بخش دیگری از این نشست درباره فصلبندی این سریال گفت: ما به دنبال نوآوری بودیم و ایرادی نداشت که مخاطب با ریتم کند در فصل اول روبهرو شود. یک اصل وجود دارد و آن اینکه در ملودرام نمیشود با تقطیع احساس مخاطبان را همراه کرد. برای این قصه نیاز به درگیر شدن مخاطب با قصه داشتیم که در نهایت به ساختاری که دیده شد، رسیدیم و در عین حال توانستیم فصل میانی کار را جذابتر کنیم. اتفاقی که در سریالهای تلویزیون افتاده است، بدین گونه است که در فواصل و در بخش میانی، کار، افت پیدا میکند در حالی که در این مجموعه این اتفاق نیفتاد.
این نویسنده درباره بخش مربوط به جنگ که چرا در این مجموعه به راحتی از آن رد شدند، اظهار کرد: ژانر اصلی ما ملودرام بود و میخواستیم شکل کلی آن را حفظ کنیم. نکتهای که وجود دارد این است که آنچه میخواستیم از تاثیر انقلاب ببینیم در شخصیت مالک دیدیم.
منوچهر هادی نیز در همین زمینه اظهار کرد: تلویزیون از ما نخواسته بود که جنگ را به تصویر بکشیم. قصه جنگی ما هم درست روایت شد. به نوعی که در بخشهای مربوط به این سکانسها حتی خود من احساساتی شدم و اشک ریختم.
منبع: ساتین
کلیدواژه: اخبار فیلم و سریال بازیگران سریال دلدادگان مصاحبه بازیگران نشست خبری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۷۷۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب
دریافت 113 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش میکند با انتخاب عناصر، فرمها و چینشها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکتهسنج، اندیشمندانه و حسابشده پیش روی مخاطبان قرار میگیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته میشود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور میکند.
آنچه بهانهای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطرهسازترین موسیقیهای مربوط به برخی برنامهها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی میتواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطرهبازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطرهبازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سالهایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بهصورت هفتگی میتوانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.
در صدوپانزدهمین شماره از این روایت رسانهای به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری و آهنگسازی شریف لطفی رفتیم که به سال ۱۳۶۹ از شبکه اول سیما در قالب یک سریال هشت قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه ای که به نوعی دومین سریال داود میرباقری بعد از سریال «گرگها» در مقام کارگردانی محسوب می شد و نشان داد که این کارگردان با تجربه و مخاطب شناس تلویزیون و سینما از همان ابتدا به موسیقی همواره به عنوان عنصری مهم، موثر و مولف برای جذب مخاطبان و ارایه محتوا نگاه می کند و در این چارچوب تلاش دارد تا از بهترین ها برای ساخت و طراحی موسیقی پروژه های خود استفاده کند.
سریال «رعنا» قصه بخشی از زندگی رعنا، دختر مردی به نام سنایی از صابونپزهای قدیمی تهران است. پس از چندی دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا آمده و با وجود مخالفتهای منصور (برادر رعنا) با او ازدواج میکند. اما پس از گذشت مدتی دانایی به دلیل شرکت در فعالیتهای سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته میشود. پس از سالها پسر رعنا که به شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود میشود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجراهایی از گذشته دوباره زنده می شود.
گلچهره سجادیه در نقش رعنا، بهزاد فراهانی در نقش دایی منصور، سعید نیکپور در نقش جواد دانایی، رویا تیموریان در نقش تهمینه دانایی، رسول نجفیان در نقش پوریا، پرویز پرستویی در نقش رسول نجفی، فاطمه گودرزی در نقش مریم، حسین پناهی، مهری مهرنیا، فرخ لقا هوشمند، اسماعیل شنگله، محمد کاسبی، مهری ودادیان، بهمن زرین پور، علی اوسیوند، عیسی صفایی، عزیزالله هنرآموز و محمدتقی شریفی بازیگریان سریال «رعنا» بودند که بسیاری از آنها تاکنون همچنان در پروژه های داود میرباقری جزو بازیگران اصلی و ثابت محسوب می شوند و در آن دوران توانستند به واسطه حضور در این سریال موقعیت های خوبی را در عرصه تصویر به دست آورند.
جبار آذین منتقد چندی پیش در گفتوگو با خبرنگار مهر، پیرامون این مجموعه گفته بود: «رعنا» تجربه نمایشی جدیدی برای داود میرباقری و تلویزیون بود. این مجموعه برگرفته از فضای اجتماعی و سیاسی آن دوران ساخت شد. رعنا جزو کارهای خوب و پرخاطره تلویزیون از یک کارگردان متبحر در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون سالهای بعد کشور است. ساختار نمایشی خوب و شخصیت پردازیهای اصولی، مقبول و دیالوگهای خوب از امتیازهای مجموعه «رعنا» بود و میرباقری را در تولید کارهای تلویزیون توانا و خوش فکر نشان داد. این در حالی است که استفاده از بازیگران تئاتری و معرفی یک چهره مستعد که بعدها در سینمای ایران به عنوان بازیگری قدرتمند و محترم شهرت یافت (رویا تیموریان) و بهرهگیری از دکورهای تلویزیونی حجیم و مناسب، متن خوب و بازیهای روان از ویژگیهای «رعنا» محسوب میشود. تمام امتیازهای هنری و فنی «رعنا» آن را اثری دیدنی ساخته بود تا مضامین خوب را واگویه کند و از عشقها، رشادتها، مبارزهها، آرمانها، تلخیها و شیرینیها بگوید و چه خوب هم در آن سالهای کم رونقی تلویزیون اینها گفته شد و همینها «رعنا» را با تجربه اندوزیهایش در اذهان به یادگار گذاشت.
اما یکی از ویژگی های مهم و موثر سریال تلویزیونی «رعنا» موسیقی تیتراژ و متن این مجموعه داستانی به آهنگسازی شریف لطفی بود که به دلیل طراحی یک تیتراژ متفاوت که در آن دوران بدعتی جدید به حساب می آمد توانست یکی از مولفه های مهم در ماندگاری آن تا به امروز به حساب آید. آن هنگام که ابتدا تصویر گلچهره سجادیه به عنوان بازیگر اول سریال روی یک تصویرگرافیکی شبیه به الواح تاریخی نمایان می شود و پس از آن عبارت «رعنا» در قالب لوگوتایپی متفاوت به نمایش در می آید. فضایی که موسیقی نقش مکمل را ایفا می کند و چارچوبی را پیش روی مخاطب قرار می دهد که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است.
موسیقی که به واسطه توجه لطفی به عنوان یک آهنگساز مولف و کهنه کار موسیقی کشورمان که سوابق آکادمیک او در عرصه موسیقی معرف تجربه بالای اوست، تلاش کرده تا ضمن توجه به مولفه های موسیقی ایرانی و ارایه درستی از آفرینش و خلاقیت در این نوع موسیقی با به کارگیری روش های نوین برای در خدمت محتوای اثر بودن، موسیقی تیتراژ متفاوت و خلاقانه ای را ارایه دهد. موسیقی که داود میرباقری همواره روی موسیقی به عنوان یکی از نقاط عطف و تاثیرگذار آثارش به آن توجه دارد و می کوشد تا در هر پروژه اش از این مولفه به درست ترین و علمی ترین شکل ممکن استفاده کند. آن چنان که اگر نیم نگاهی به کارنامه فعالیت های او داشته باشیم متوجه چنین رسالتی می شویم که اغلب موسیقی هایش توانسته اند تبدیل به ماندگارترین ها شوند.
طبیعتا در ساخت چنین موسیقی که بتواند دربرگیرنده مولفه های درست و اصولی از موسیقی متن باشد این نوازندگان هستند که بعد از آهنگسازی و ملودی پردازی نقش مهمی را ایفا می کنند. مسیری که به واسطه حضور هنرمندانی چون ابراهیم لطفی نوازنده ویولن، عباس ظهیرالدینی نوازنده ویولنسل، فرشید حفظی فرد نوازنده ابوا، شریف لطفی و حسین میرزایی نوازنده هورن، عبدالنقی افشارنیا نوازنده نی، مهرداد دلنوازی و شهریار فریوسفی نوازندگان تار، فریبا اسدی و محمود علیقلی آواز، محمود منتظم صدیقی نوازنده سازهای ضربی و تعدادی دیگر توانست موسیقی درست و اصولی را به گوش شنیداری مخاطبان ارایه دهد.
گرچه در رسانه ها مصاحبه چندانی از شریف لطفی درباره ساخت موسیقی سریال «رعنا» منتشر نشده است اما این آهنگساز، نوازنده، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر که از او به عنوان بنیانگذار دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم یاد می شود، در برخی از گفتوگوهای رسانه ای خود درباره نحوه حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی به عنوان آهنگساز گفته بود: هروقت به من از سوی پروژه ای تصویری پیشنهاد آهنگسازی آن ارایه می شود، اول از دست اندرکاران پروژه می خواهم که بخش هایی از تصاویر فیلمبرداری شده خود ر ابه صورت نامنظم در اختیار من قرار دهند که ببینم نتایج محتوایی تصاویر در چه قالبی است و وقتی ببینم نتیجه عمل چیست و هم در کارگردانی و هم در بازیگری همه چیز در جایگاه خوبی قرار دارد کاملا خودم را در اختیار کارگردان می گذارم و هر آنچه را که لازم باشد انجام می دهم.
این آهنگساز که در ساخت آثارش همواره تلاش می کند تا هم نشینی اصولی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک فراهم سازد، در یکی از گفتوگوهای رسانه ای اش توضیح داده بود: بالاترین تکیه گاه موسیقی ایرانی، دستگاه های موسیقی ایرانی برای روش مندی آفرینش در این گونه موسیقایی است که به اعتقاد من باید در کنار توجه به این مولفه ها به مواردی چون منش و خصوصیت انسانی این موسیقی ها توجه کنیم. در این چارچوب من همواره تلاش می کنم تا هیچ وقت وارد مقوله سفارشی کار کردن نشوم چون باید در ابتدای هر کاری خودم آن تفکر موجود در سریال یا فیلم سینمایی را دوست داشته باشم که اگر چنین نباشید هرگز چنین کاری را انجام نمی دهم.
همین نگاه ایده آل شریف لطفی است که همواره او را به عنوان آهنگسازی گزیده کار در سینما و تلویزیون کشورمان معرفی کرده و در مقام یکی از موثرترین و علمیترین آهنگسازان کشورمان معرفی کرده است. مسیری که می توان در آهنگسازی فیلم های «مادیان» به کارگردانی علی ژکان، «سامان» به کارگردانی احمد نیک آذر، «کنار برکه ها» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «دخترک کنار مرداب» به کارگردانی علی ژکان، «پرنده آهنین» به کارگردانی علی شاه حاتمی، «مسافران دره انار» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «آهوی وحشی» به کارگردانی حمید خیرالدین، «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی، «سکوت کوهستان» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «عطر گل یاس» به کارگردانی بهمن زرین پور درک کرد.
چنین ساختاری در آهنگسازی آثار سینمایی و تلویزیونی مدت های زیادی است که در جریان تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورمان به واسطه عقب نشینی آهنگسازان پیشگام موسیقی کمتر دیده شده و فقط عده محدودی از هنرمندان هستند که تلاش می کنند در یک مسیر منطقی منطبق بر آموزه های دانشگاهی و تئوریک حوزه موسیقی به ویژه موسیقی دراماتیک حرکت کنند. فضایی که به نظر می آید می بایست از تجربیات شریف لطفی و هم نسلانش بیشتر از اینها استفاده کرد تا بتوانیم دوباره به دوران باشکوه موسیقی فیلم و تیتراژ دهه ۶۰ با همان امکانات ناچیز و محدود برگردیم.
کد خبر 6094445 علیرضا سعیدی