Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@08:27:57 GMT

مهرانه مهین‌ترابی: هنوز از دلدادگان طلب دارم

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۳۱۲۷

مهرانه مهین‌ترابی: هنوز از دلدادگان طلب دارم

بهانه‌مان برای گفت‌وگو با مهین‌ترابی کیفیت قابل قبول تازه‌ترین سریالش در دلدادگان بود و از جایی به بعد او نیز در کنار اهمیت تولید برای تلویزیون، گلایه‌های خود را درباره برخی بدحسابی‌ها طرح کرد. ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، مهین‌ترابی کار بازیگری در تلویزیون را از ابتدای دهه 70 و با مجموعه «مش خیرا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. ـ صندوقچه اسرار» آغاز کرد و فقط سه سال بعد در مجموعه «همسران» حاضر شد؛ مجموعه‌ای که بشدت مورد توجه بینندگان تلویزیون قرار گرفت و شهرتی همه‌جانبه را نثار مهین‌ترابی کرد. شهرتی که هنوز و بعد از نزدیک به دو دهه از آن مجموعه باقی است. خانه سبز، نرگس، کتابفروشی هدهد، شمس العماره، در مسیر زاینده‌رود، زمانه و بچه‌های نسبتا بد از جمله سریال‌هایی هستند که مهین‌ترابی در دهه‌های مختلف ایفاگر آنها بوده است.

مهین‌ترابی در دو سال اخیر در دو مجموعه آنام و دلدادگان حضور داشته که هر دو زمره محصولات قابل توجه رسانه ملی بوده‌اند.

بهانه‌مان برای گفت‌وگو با مهین‌ترابی کیفیت قابل قبول تازه‌ترین سریالش در دلدادگان بود و از جایی به بعد او نیز در کنار اهمیت تولید برای تلویزیون، گلایه‌های خود را درباره برخی بدحسابی‌ها طرح کرد.

دلدادگان، از جمله مجموعههای اخیر رسانه ملی بود که به لحاظ دراماتیک مورد پسند مخاطبان قرار گرفت و نشان داد همچنان تلویزیون جایگاهی مناسب برای عرضه محصولات فراگیر است. آیا پیش از حضور در این سریال فکر میکردید «دلدادگان» تا حد بالایی مقبولیت کسب کند؟

همان زمان که متن سریال به دستم رسید و آن را مرور کردم، متوجه شدم از استانداردهای بالایی برخوردار است. به هر حال تجربه کاری‌ام می‌گوید با متن متوسط نمی‌توان انتظار کار عالی داشت اما متن دلدادگان خوب بود و کاملا قابل پیش‌بینی بود که محصول نهایی مورد استقبال قرار گیرد. شخصا حساسیت‌های زیادی روی متن دارم اما لحن دراماتیک دلدادگان در کنار شخصیت‌پردازی مناسب و گره‌افکنی‌های بجا موجب شد به مجموعه‌ای ماندگار تبدیل شود.

با تأکید بر حساسیتی که بر انتخاب متن دارید، ناگفته دلیل گزیدهکاریتان هم مشخص شد.

پیشنهاد خوب را از روی متنش می‌توان تشخیص داد و این‌که برخی می‌گویند بعدا حین تولید، فیلمنامه به قوام می‌رسد منطقی نیست. در سال‌های اخیر هم در سینما و هم در تلویزیون آثار خوبی تولید می‌شود اما آثار ضعیف هم داریم و اصلی‌ترین مشکل این ضعف هم همان عدم تمرکز بر فیلمنامه است. اگر آن قدری که صرف تولید می‌کنند روی فیلمنامه وقت بگذارند قطعا نتیجه بهتری عایدشان می‌شود. خودم کم برایم پیشنهاد نبود که رد کرده‌ام، چون نقش‌هایی کاملا تکراری بود و ابدا فراز و نشیبی نداشت. بجز این باید حتما نقش محوری در کاری پیشنهاد شود که بپذیرم و از قبول نقش‌های کوتاه چندان خوشم نمی‌آید.

پس حساب نقشهای کوتاه در آثار متفاوت چه میشود؟

کم پیش می‌آید چنین نقش‌هایی در روزگار ما خلق شود. تجربه می‌گوید که باید نقش‌های محوری و اصلی آثار را بپذیرم؛ آن هم آثاری که متن قوی و شسته‌رفته داشته باشند درست مثل همین سریال دلدادگان که کشش داستان از همان فیلمنامه هم مشخص بود و خوشبختانه با کارگردانی درست منوچهر هادی این کشش در محصول نهایی بیشتر هم شد. دلم می‌خواهد شخصیتم دیده شود و نقش‌هایی را بازی کنم که چالش بازیگری داشته باشد؛ انتظارم از پیشنهادات هم همین است وگرنه اگر بخواهم در یک دور تکراری به ایفای تیپ بپردازم که اصلا بازیگری نکنم بهتر است.

خودتان به عنوان مخاطب هم دلدادگان را دیدید؟

بله، دیدم و به نظر خودم که سختگیر هم هستم سریال خوبی بود و کلیت آن راضی‌کننده بود؛ دوستش داشتم و خوشحالم که خودم هم عضوی از گروه یک کار خوب بودم. مجموعه دلدادگان خوب بود که باعث رضایت مخاطب شد؛ متن خوب، کارگردانی خوب، بازی‌های خوب و در نهایت تدوین خوب باعث شد دلدادگان یک سر و گردن بالاتر از مجموعه‌های مشابه باشد.

حفظ کیفیت در تولید مجموعههایی که روند تولیدشان طولانی است کار دشواری است. از تولید دلدادگان بگویید.

دلدادگان تولید سختی داشت و خیلی زحمت کشیدند تا کار دچار وقفه نشود. روند طولانی فیلمبرداری در بسیاری از آثار باعث خستگی و دلزدگی عوامل می‌شود اما عوامل دلدادگان نزدیک به یک سال، یکدل شدند که کیفیت افت نکند و کار را به سرانجام برسانند و خوشبختانه این اتفاق هم افتاد اما حیف که دستمزدهای کار سروقت داده نشد و همین کمی دلخوری ایجاد کرد؛ الان نزدیک به چهار ماه از پایان فیلمبرداری نماهای خودم در سریال می‌گذرد اما هنوز بخش عمده دستمزدم تسویه نشده و پیگیری‌های ما از تهیه‌کننده نیز به اینجا ختم می‌شود که هنوز بودجه کامل را دریافت نکرده و باید منتظر بمانیم. آیا این انصاف است؟ واقعا نباید عوامل را به امان خدا رها کرد و همان‌طور که آنها تلاش زیادی کردند تا مخاطب را به رسانه ملی بازگردانند بقیه عوامل هم بیایند و مشکلات را حل کنند.

به نظر میرسد این موضوع تسویه نشدن دستمزد حالا حالاها در تولیدات ما باقی باشد.

همیشه همین روند بوده و هست و انگار راهی برای رهایی از آن نیست. باورتان می‌شود که بابت سریال «آنام» هنوز تسویه نکرده‌ام؟ به خدا ما هم زندگی‌مان از این راه می‌گذرد. ما که حقوق کارمندی نداریم که ماهانه دریافتی داشته باشیم، پس چطور زندگی کنیم؟ فقط با کمی برنامه‌ریزی می‌توان شرایطی را پیش آورد که درباره پروژه‌ها مشکلات مالی پیش نیاید اما این اتفاق نمی‌افتد. یکی به ما بگوید چرا؟

آیا این بدحسابیها باعث نمیشود در قبول پیشنهادات بعدی بازیگری تردید کنید؟

کارنامه من گواه این است که هرازگاه به همین دلیل در بازیگری‌ام وقفه انداخته‌ام. مثلا سه سال کار نکرده‌ام بلکه اوضاع بهتر شود! اما اتفاقی نیفتاده. چقدر می‌توان در خانه بیکار نشست و سر کار نرفت و علاقه قلبی را دنبال نکرد؟ متأسفانه وقتی دچار بدحسابی می‌شوید به جای این‌که با یک نفر به عنوان تهیه‌کننده روبه‌رو باشید، تهیه‌کننده شما را حواله می‌دهد به یک سیکل اداری و در آن سیکل هم مدام امروز و فردا می‌شود تا مشکل حل شود. بعد از این همه سال واقعا وقتش است این مشکل کلیدی را حل کنند.

شما از جمله بازیگرانی هستید که به طور آکادمیک هم در این رشته تحصیل کردهاید اما کمتر دیدهایم بهعنوان مدرس بازیگری فعالیت کنید. چرا؟

کلا به تدریس علاقه ندارم. بازیگری را می‌شود آموخت، اما برای بازیگر شدن نیاز دارید به استعداد عمیق درونی. این‌که برخی مدعی‌اند می‌توان از یک مداد یا تنه درخت هم بازی گرفت، حرفی پوشالی است. بازیگری نیاز دارد به استعداد و انگیزه درونی و اگر استعداد نباشد حتی اگر بازیگر اول فیلم یا سریال هم شوید باز هم در درازمدت برایتان اتفاقی نمی‌افتد چون هنر بی‌علقه روحی معنا ندارد.

بعد از بیش از سه دهه فعالیت برای تلویزیون رابطهتان با این رسانه چطور است؟

بسیاری از سریال‌ها را نمی‌بینم چون علاقه‌ای برای پیگیری در من ایجاد نمی‌کنند، اما برنامه‌های تخصصی شبکه چهار را پیگیری می‌کنم چون فکر می‌کنم با فضای فکری‌ام جور درمی‌آید. در مجموع شبکه چهار تلویزیون شبکه‌ای فرهنگی و آرامش‌بخش است که بی‌هیاهو محتوای فرهنگی تولید می‌کند و همین تخصصی عمل کردن باعث شده به‌عنوان مخاطب، برخی برنامه‌های این شبکه را دنبال کنم.

منبع:جام جم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۳۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟

بخشی از کیفیت متوسط نون خ در فصل پنجم فدای شعارهای گنجانده شده در فیلمنامه شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی را قربانی شعار می‌کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- دنباله‌سازی سریال‌های موفق به تاسی از فصل‌بندی مجموعه‌های غربی، در چند سال اخیر، در سیما و شبکه نمایش خانگی باب شده است. برخلاف مجموعه‌های غربی که فصل سوم یک سریال با کیفیت‌تر از فصل اول آن است، مهمترین ویژگی ساخت سریال‌های چند فصلی در ایران این است که با افزایش فصل‌ها با یک ریزش مخاطب و افت کیفی و دراماتیک مواجه خواهیم بود.

دنباله سازی در حوزه سریال‌، در دوره‌ای که تلویزیون مخاطب استانداردی داشت، تبدیل به رویه شد. با ریزش مخاطبان جعبه جادو در سال‌های اخیر، ساخت سریال‌های چند فصلی مجموعه‌هایی نظیر زیرخاکی و نون خ به نتایج معکوسی منجر شد.

دست کم در دوسال گذشته هیچ کدام از مجموعه‌های سیما بازتابی اجتماعی و رسانه‌ای میان مخاطبانش نداشته (نمود مرجع شبکه‌های اجتماعی است) و پخش متوالی دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» آخرین تیرهایی بود که در خشاب جعبه جادو قرار گرفت، اما شلیک این دو سریال به صورت متناوب نشان داد که هر دو سریال آثار مشقی و شکست خورده هستند. این شکست‌های متوالی باید مورد توجه تصمیم‌سازان قرار گیرد و این مهم برایشان آشکار شود که حتی ساخت احتمالی پایتخت با انواع خبرسازی در جذب مخاطب تاثیری نخواهد داشت.


با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، سیمای ملی تلاش کرد با ادامه مجموعه‌هایی که دستاوردهای ظاهری آنان به قبل از دوران تحول بازمی‌گردد، فاصله خود را با مخاطبان کمتر کند.

بر اساس این سیاست فصل چهارم «زیرخاکی» روی آنتن رفت و نکته جالب اینجاست که همزمان با پخش این مجموعه برنامه گفت‌وگو محور «زندگی پس از زندگی» بر اساس نظرسنجی‌های منتشر شده از مخاطبان بیشتری برخودار بود.

همین سنجش آمار رسمی که توسط سازمان صدا و سیما منتشر شده نشان می‌دهد، پروژه افزایش فصول‌ سریال‌ها در شرایط کنونی، یک پروژه شکست خورده است.این سریال برخلاف فصل‌های قبلی با واکنش مثبت چندانی از سوی رسانه و واکنش درخوری در بین مردم و فضای مجازی مواجه نشد.

با این حال انتظار می‌رفت این شکست، با پخش سریال نون‌خ جبران شود که عملا «نون خ» کیفیت کمتری نسبت به فصل چهارم زیر خاکی داشت .


در فصل پنجم «نون خ» دیگر ظرافت‌های گذشته در شخصیت پردازی مشهود نبود. نویسنده در نگارش فیلمنامه دچار یک سردرگمی محسوس بود و نتوانست همچون فصل اول و دوم روایتی پیوسته خلق کند.

فصل پنجم نون خ از فصل سوم آن ضعیف‌تر بود، چون سازندگان تصمیم داشتند، موقعیتی مشابه پایتخت 3 را در قالب سریال دیگری خلق کنند. به این ترتیب نون خ هویت مستقل خود را از دست داد و عملا از حیث دراماتیک به قهقرا رفت. عدم نبود یک قصه یکپارچه با برجسته شدن تیپ های تکراری سریال و کنایه‌ها و شوخی‌های بارها تکرار شده، به ساختار این مجموعه لطمات فراوانی زد.

تیپ‌هایی نظیر ادریس (سیروس سپهری)، روناک (با بازی صهبا شرافتی)، عمو کاووس (با بازی ماشاالله وروایی)، سلمان (با ایفای نقش کاظم نوربخش) و روژان (با بازی هدیه بازوند) هم کارکرد کلیشه‌ای در فصل پنجم سریال داشتند.


محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابق برنامه هفت درباره اشکالات اشاره شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت : چون مخاطب با نون‌خ از سال های گذشته ارتباط برقرار کرده، قصه را بیشتر به خاطر شخصیت‌ها دنبال می کند. گره‌های متعدد برای کشش بیشتر فیلمنامه باید وجود داشته باشد تا تماشاگر برای دنبال کردن قصه انگیزه پیدا کند. ولی گره‌های فصل ۵ سطحی و دم دستی هستند.


در فصل پنجم ازدواج سلمان و شیرین، می‌توانست یک اتفاق ویژه جذاب در متن سریال باشد اما مشخص نیست چرا این رویداد به خرده روایت جذابی تبدیل نشد. تنها عنصر جذابیت سریال در فصل‌های متوالی این مجموعه تعارض و تقابل میان این دو شخصیت بود و ازدواج آنان منجر به از میان رفتن یکی از مایه‌های اصلی دراماتیک سریال شد.

قصد سازندگان بر اساس شعارهای تحول گرایان این بود که یک ایران زیبا را به تصویر بکشند اما به محض اینکه جهت سریال مسیر کرمان را با گرافیک خاصی به تصویر کشید، مسافران همران نورالدین خانزاده سروکارشان به یک طبیب معتاد به تریاک افتاد.

هر چند نمایش این وضعیت و کاراکتر طبیب، توام با کمی پرده‌پوشی بود، اما این بخش از سریال با اشاره به کرمان و نشان دادن یک پزشک معتاد توهینی زیرپوستی محسوب می‌شود.

در بخشی دیگر روایت سریال وارد شهر چابهار شد و در متن سریال تصویری وارونه از اقوام ساکن در این استان را به نمایش گذاشت. این بخش از سریال با اعتراض شدید مردم سیستان و بلوچستان در فضای مجازی مواجه شد، تا افتتاحیه رسانه ملی در سال 1403 با حاشیه‌هایی مواجه شود.


کیفیت فصل پنجم این سریال از تمامی فصل‌های آن پایین‌تر بود و ساختار شعار زده سریال، پس از نجات کولبران نشان می‌داد که سازندگان سعی کرده‌اند برای خوشایند تحول‌خواهان در سیما سریالی را تولید کنند تا حجم بالایی از شعار در متن آن در قالب مونولوگ نمود داشته باشد. بخشی از کیفیت متوسط نون خ فدای همین شعارها شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی، قربانی شعار می‌شود.

دیگر خبرها

  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • سریال «سلمان فارسی» ۱۴۰۵ به پخش می‌رسد
  • زمان پخش سریال «سلمان فارسی» مشخص شد
  • تاریخ پخش «سلمان فارسی» مشخص شد/ وعده جبلی در یک سال سخت
  • «سلمان فارسی» پروژه‌ای جریان‌ساز
  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
  • تلاش برای پخش سریال سلمان فارسی در سال ۱۴۰۵
  • میزبانی شبکه تهران از دختر امپراطور
  • دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟